Pagina's

maandag 22 juli 2013

Sperziebonen, maar dan anders: zomerse citroenboontjes

Wat is fijn, de zomer! Er zit flink vaart in de moestuin met deze warmte. Eindelijk oogst van snijbiet, bietjes, sla en veel bloemen. Ik heb het dit jaar het jaar van de bloemenoogst genoemd: oost-indische kers, komkommerkruid en goudsbloemen. De laatste ben ik aan het drogen en de andere twee eet ik op. 
Eerst leek het op een kwekerij, nu lijkt mijn keuken op een drogerij! ;-)






En hitte of niet, ik sta volop in de keuken. Op een of andere manier vind ik een warme lunch lekker met dit weer, dus sta ik oesterzwammen te bakken en bak ik restjes rijst op met umeboshi-azijn (nieuwste ontdekking in het Japanse vak). 

En dan zijn de sperziebonen in het seizoen, al dan niet uit eigen tuin. Sperziebonen kunnen zo ongelooflijk saai zijn en zo vies als je ze te lang kookt... De truc is in ieder geval om ze niet te koken, maar te stomen en zeker niet te lang. Ik doe dat max 5-8 minuten, afhankelijk van de hoeveelheid. Zoveel lekkerder en ook gezonder, omdat de voedingsstoffen zo beter behouden blijven. 
Maar nu ga nog ik verder, want ik bak ze ook nog even kort!



De zomer vraagt om frisse accenten in de keuken en in dit geval heb ik voor citroen gekozen. Sperzieboontjes met citroen en een hoop peterselie uit de tuin. Heerlijk als bijgerecht en ook voor dit gerecht geldt: kidsproof!


Recept
Zomerse citroenboontjes
(bijgerecht voor 4 personen)

350 gram sperziebonen, puntjes verwijderd
1 flinke teen knoflook, gehakt
geraspte citroenschil van 1 citroen*
Sap van 1 citroen*
flinke bos peterselie, blaadjes gehakt
olijfolie
peper en zeezout

* Ik had een vrij kleine citroen. Ik heb nog wat extra sap toegevoegd. 

Stoom de sperzieboontjes ongeveer 4 a 5 minuten.
Verhit vervolgens een flinke scheut olijfolie in een grote pan en doe de boontjes erbij. Let op dat er niet teveel vocht van het stomen meekomt, want dan gaat het behoorlijk spetteren.
Bak ze even kort en voeg vervolgens de knoflook toe en bak mee.
Voeg dan het citroensap toe en roer goed om en een minuutje later voeg je citroenrasp en peterselie toe. Proef een boontje tussendoor om te beoordelen of de citroensmaak goed naar voren komt. Goed omscheppen en op smaak brengen met peper en zout. Wees niet te zuinig met zout.




Eet smakelijk!!
(recept en foto's van Marieke)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten