Pagina's

donderdag 1 augustus 2013

Zomerse verrassing: tabouleh van bloemkool

Heerlijk, vakantie. Alle tijd om lekker in de keuken te staan en van alles en nog wat te proberen. De ene lekkere salade na de andere komt op tafel en ik heb meteen lekkere ideeën voor mijn meeneem lunches, die straks weer gemaakt moeten worden. Want volgende week moet ik weer gewoon aan het werk. 
Veel ideeën met mijn moestuin oogst, de nu goed op gang komt. Ik heb al prachtige bieten, de gewone rode biet en de prachtige chioggia bietjes, geoogst, waarmee ik zowel zoete als hartige recepten aan het ontwikkelen ben. Ook veel snijbiet en de eerste venkel heb ik al van het land gehaald en - een beetje laat - ik hoop snel de eerste courgettes.


Je hoort het af en toe, couscous van bloemkool. Laatst heb ik het ergens gegeten, maar die vond ik een beetje flauw. Maar het idee daarentegen, geweldig! Hoe krijg ik nog meer groente in een maaltijd gepropt, couscous van bloemkool dus. Sommige mensen moeten een beetje wennen aan het idee van rauwe bloemkool, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad. Al is een lekkere bloemkoolsoep of bloemkool uit de oven ook niet te versmaden...


Als ik aan couscous denk, dan denk ik vaak als eerste aan tabouleh. Zeker in de zomer, want ik associeer tabouleh met zomervakanties in Frankrijk. Wat heb ik tabouleh daar veel gegeten. Je kan in Frankrijk ook een pre-fab tabouleh in de supermarkt krijgen, maar dat haalt het natuurlijk niet bij zelfgemaakte tabouleh met alleen maar verse ingrediënten. Dit is ook de enige salade waar ik de moeite neem om tomaten en komkommer te ontpitten ;-)


Recept
Tabouleh van bloemkool
(bijgerecht voor 4 personen of lunch voor 2 personen)

1/2 bloemkool (zonder de stam)
1/2 komkommer
6 cherrytomaatjes
1/2 rode ui
10 kalamata olijven, ontpit
2 bosuitjes
1/4 cup muntblaadjes
1/4 cup peterselieblaadjes
sap van 1/2 citroen
schil van 1/2 citroen, geraspt
1,5 eetlepel extra vierge olijfolie
1 theelepel komijnpoeder
peper en zout uit de molen

Breek de bloemkool in roosjes en doe deze in de keukenmachine. Druk een paar keer op de pulseknop totdat het dezelfde structuur heeft als couscous (gaat vrij snel!). Doe dit over in een schaal. 
Schil de komkommer, snij doormidden en verwijder de zaadlijst. Snij de komkommer in hele kleine blokjes. Doe bij de bloemkool. 
Snijd de cherrytomaatjes doormidden en verwijder de pitjes. Snijd de tomaatjes in kleine stukjes. Doe ook dit bij de bloemkool.
Snipper de halve rode ui, snijd de olijven in stukjes en snijd de bosuitjes in ringetjes. Doe alles bij de bloemkool. 
Hak de peterselie en munt fijn en meng met de geraspte citroenschil door de bloemkooltabouleh.
Meng vervolgens het citroensap met de olijfolie, komijn, peper en zout en roer door de bloemkooltabouleh.
Laat het vervolgens minimaal een half uur staan. Voordat je het opdient goed proeven en zonodig verder op smaak brengen met peper, zout en citroensap. 

Eet smakelijk! 



(Recept en foto's van Marieke)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten