Pagina's

zondag 10 maart 2013

Intrigerende umeboshi ...

Steeds maar weer kwam ik de umeboshi tegen op internet. Na de zoveelste keer besloot ik dat ik het moest proberen. Het zou goed zijn voor van alles, ontgiftend werken en je weerstand verhogen. Ik kwam zelfs meerdere keren een 'anti-kater' thee tegen met umeboshi op internet. Daar wilde ik dan ook meer van weten, want dit klinkt als een interessante superfood. 
Maar wat is het eigenlijk? Het is dus een Japanse gefermenteerde pruim. Ik heb een doosje gekocht bij de biologische winkel. Het is niet heel goedkoop, maar inmiddels ben ik erachter dat je niet veel gebruikt, waardoor het ook weer meevalt.




Waar is het nu goed voor? In ieder geval helpt het bij allerlei soorten misselijkheid en zou het helpen bij vermoeidheid en hoofdpijn. In ieder geval is het een boost voor je immuunsysteem. Ook heeft de umeboshi een ontzurende werking, waarmee het helpt het zuur-base evenwicht in ons lichaam in stand te houden. Is ons lichaam te zuur, dan zijn we vatbaar voor infecties. Veel groente en weinig dierlijke producten eten helpt overigens ook goed tegen verzuring. Een intrigerend vruchtje dus...


(intrigerend, hè...?)

Maar de grote vraag is natuurlijk, hoe gebruik je het? Dat kan op verschillende manieren. Ik heb er inmiddels drie geprobeerd. Niet allemaal even geslaagd moet ik zeggen!

Mijn eerste poging: Ergens las ik dat het goed was om de dag te beginnen met met thee en umeboshi. Ik drink iedere ochtend thee met citroensap en gember, dus kan een umeboshi er ook nog wel achteraan, dacht ik. Dus als eerste heb ik een umeboshi in één keer opgegeten... Ik bereidde me nog voor op een zoute smaak, maar dit was toch wel heel erg heftig, zo rechtstreeks vanuit de verpakking. Niet te doen! Een eens maar nooit weer ervaring... Dus toch nog maar even verder lezen.

Als smaakmaker voor rijst, dat klonk al beter. Dit werd mijn tweede poging en dat was eigenlijk erg lekker. 
Wat ik heb gedaan: beetje olie verhitten in een wok en daar een fijngesneden umeboshi kort en zachtjes in bakken, gekookte zilvervliesrijst (voor twee personen) erbij doen en een aantal minuten meebakken. De umeboshi geeft een heerlijke zout-zure smaak af aan de rijst. Voor herhaling vatbaar! 




Ik was wel nog steeds benieuwd naar de thee met umeboshi (en niet een umeboshi ná de thee..). Op internet kom je verschillende varianten tegen, waarbij ook speciale groene Japanse thee gebruikt wordt. Opvallend is dat ik geen variant met een zoete smaakmaker ben tegengekomen. Veel met shoyu en met gember. Ik heb gekozen om - voor mijn derde poging - umeboshithee met gember te maken. Ik ben dol op gember :-) 



Ik voelde me een beetje gammel en verkouden, dus een goed moment om deze, hopelijk medicinale thee te drinken. Ik heb een kleine umeboshi fijn gesneden en een beetje verse gember geraspt. Vervolgens een pot groene thee gezet. Ik heb geen speciale Japanse groene thee in huis, dus ik heb mijn groene thee met munt gebruikt. Umeboshi met gember in glas, groene thee erover schenken en even laten trekken. 


Tja, wat zal ik ervan zeggen... Het is een beetje alsof je bouillon drinkt in plaats van thee. De umeboshi geeft een wat zoutige smaak af. In de thee was het minder sterk dan ik had verwacht en met de gember combineerde het goed. Ik ga dit niet dagelijks maken, maar af en toe is het best lekker als een versterkend drankje, vooral als je in gedachten houdt dat het ook nog eens heel goed voor je is.

Mijn voorlopige conclusie: Als je zin hebt in lekkere rijst, dan is de umeboshi zeker een aanrader als smaakmaker. En af en toe een kopje groene thee met gember en umeboshi als verwarmend en versterkend drankje, dat hou ik er in. 

Succes!

Voor wat meer achtergrondinformatie vond ik dit een leuk artikel

(tekst en foto's van Marieke (c)) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten