Pagina's

zondag 15 september 2013

Peulenparade forever! Linzenbrood met bietenhummus

Gisteren schreef ik al enthousiast over mijn grote liefde voor de peulvrucht. Vandaag ga ik er gewoon mee door, wat deze liefde gaat zeker door de maag! 
Mijn lief eet inmiddels geheel plantaardig met mij mee, dat vind ik fijn en hij minstens net zoveel. Hij is een fanatiek sporter, wat betekent dat hij momenteel zeker 4 tot 5 dagen in de week naar de sportschool gaat. Heel goed natuurlijk (daar zou ik dan een beetje aan mee moeten doen ;-)). Bij sporten gaat het ook om spieren en als het om spieren gaat, dan is de vraag al snel: "krijg je wel genoeg eiwitten binnen?". We kunnen met een gerust hart JA antwoorden op deze vraag!



Ik kook vrijwel dagelijks met peulvruchten aangevuld met granen, eet met enige regelmaat tempeh en verder vul ik alle maaltijden aan met noten en zaden. Pindakaas is een verslaving van ons beiden. Al ik eet ik het liefst pindakaas met banaan, mijn lief eet het toch liever op een stevige volkoren boterham. Daarnaast verorberen wij enorme bergen groenten en ook groenten zorgen weer voor eiwitten (bevatten aminozuren en aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten). No worries dus :-)



Je hebt van die momenten dat je denkt, nu zetten we even stevig in op de eiwitten. Even een flinke boost na het sporten of gewoon omdat je voelt dat het goed voor je is. Zo kwam ik op dit heerlijke lunchgerecht, waarin ik mijn twee favorieten heb verwerkt: linzen én kikkererwten! De een in een 'brood' en de ander in - uiteraard - hummus. En, omdat ik nog steeds middenin de bietenoogst zit: bietenhummus. 




Recept
Spicy linzenbrood uit de pan
(voldoende voor 2 personen)

1/2 cup linzen (bruine of groene)
2 eetlepels chiazaad
3/4 cup water
2 theelepels ras el hanout
zout
olijfolie of kokosolie (om in te bakken)

Week de linzen een nacht in ruim water.
Giet de linzen af, spoel af en laat uitlekken. Doe de linzen met chiazaad, water, ras el hanout en wat zout in de keukenmachine en laat draaien tot er een mooi stevig beslag ontstaat (1-2 minuten). Proef en breng zo nodig op smaak met meer zout. 

Verhit wat olie in een ruime koekenpan. Voeg het beslag toe en smeer uit tot een egale koek. Bak ongeveer 4-5 minuten per kant tot beide kanten mooi bruin zijn. 

Laat een beetje afkoelen tot serveren en snij het brood in punten. Serveer met de hummus of met ander beleg. 


Bietenhummus

1 cup gekookte kikkererwten
2 gare bieten (gekookt/gestoomd/uit de oven)*
1 flinke eetlepel tahin
1,5 theelepel komijn
2 eetlepels citroensap
1 teentje knoflook
olijfolie
peper en zout
optioneel: 1/2 theelepel gerookt paprikapoeder

*Voor de hummus op deze foto's gebruikte ik chioggiabietjes, waardoor de hummus mooi lichtroze werd. De gewone biet is ook zeer geschikt. De hummus wordt dan geweldig paars! De bietensmaak is dan ook net wat sterker. 

Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en maal tot het een mooie egale massa is. Als het te droog is, voeg dan wat olijfolie toe. Breng goed op smaak met peper en zout en voeg eventueel nog wat extra komijn toe.

Serveer met linzenbrood! 




Eet smakelijk!

(foto's en recepten van Marieke (c))

1 opmerking:

  1. Hey Marieke, ik wist helemaal niet dat jij ook blogde.. leuk!! Bietenhummus staat op mijn lijstje om te maken, als ik ergens goedkope bieten tegenkom (of na de BudgetChallenge ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen