Pagina's

zondag 27 januari 2013

Winter superfood: Boerenkool

Sinds deze winter ben ik groot fan van boerenkool. En dan niet de geijkte boerenkoolstamppot, maar van rauwe boerenkool. Ik was er in het begin wat huiverig voor, waarom weet ik eigenlijk niet, maar ik hoor het vaker. Kennelijk zijn we in Nederland niet gewend om het rauw te eten, maar om het altijd te koken en te stampen. Kort stoven in olie en afmaken met wat sherryazijn is overigens ook erg lekker, maar dat terzijde. 

Sinds mijn plantaardige koken volg ik veel Amerikanen die plantaardig of vegan koken en die zijn helemaal wild van 'kale'. De ene na de andere salade van boerenkool komt voorbij, ook chips van boerenkool (zie ook videoblog van Kyra de Vreeze voor Elle Eten over Superfoodchips) en rauwe boerenkool door de smoothies. Het is daar nummer 1 superfood. Het bevat veel vitaminen en mineralen en vooral fijn: ijzer en calcium! Maar rauwe groene bladgroente bevat ook veel aminozuren, waar we eiwitten van maken. Dus: who needs milk and beef?? 

Deze infographic vond ik op internet: 



Nu ben ik dol op superfood en met deze eigenschappen is boerenkool zeker iets om toe te voegen aan mijn eten. Daarnaast heb ik een moestuin, dus helemaal goed. Boerenkool is heel makkelijk zelf te kweken en echt veel lekkerder dan in de winkel. Ik probeer - als mijn eigen voorraad op is - bij de biowinkel hele bladeren te kopen, maar die zijn niet altijd verkrijgbaar. De voorgesneden boerenkool - zeker die van de supermarkt - is vaak hard en veel te fijn gesneden, heel vervelend. Ik wil graag stukken in plaats van flinters...




Het mooiste vind ik het masseren van de boerenkool. Dat doe ik nog niet zo heel lang, maar heus, het helpt. De dressing in de boerenkool masseren met je blote handen. Dit is beter voor de smaak en de boerenkool wordt er wat zachter van. Zeker bij wat oudere boerenkool, die wat harder is, is dit belangrijk. In Amerika weten ze niet beter: 'massage the kale!' En het liefst zeker een minuut of 2 - 3.

Ik heb veel inspiratie opgedaan op internet, vooral Pinterest. Ik heb veel geprobeerd, want al is de standaard olijfolie, azijn/citroensap prima, het kan altijd beter en voedzamer. Ik hou daarnaast van stevige smaken en zeker bij boerenkool mag dat ook wel. Ik kwam uit bij een ander favoriet product, namelijk tahin (sesampasta) en dat is de basis van deze dressing. Ik eet deze dressing momenteel zeker 5 x per week!




Recept:
Boerenkoolsalade met tahindressing (lunch voor 2)

Dressing:
2 el tahin
1 el misopasta
3 a 4 el rijstazijn
1,5 el agavesiroop
1,5 tl gember (vers geraspt of uit een tube)

Salade
10 grote boerenkoolbladeren
10 cherry tomaatjes
1 avocado
2 el zonnebloempitten
6 halve walnoten, gebroken
2 el moerbeien of rozijnen

Optioneel:
gebakken champignons
stukjespaprika
blokjes gebakken zoete aardappel
blokjes gebakken pompoen
blokjes appel
partjes sinaasappel of mandarijn
(ik maak er vaak een uitgebreide lunchsalade van met wat ik in huis heb)

1. Was de boerenkoolbladeren en scheur het blad van de stelen. De stelen gaan niet in de salade. Scheur de bladeren in stukken
2. Maak de dressing door alle ingrediĆ«nten voor de dressing door elkaar te roeren. 
3. Doe de dressing over de boerenkool en masseer de dressing goed in de boerenkoolblaadjes door met je blote handen alles goed te mengen en te knijpen. doe dit zeker 2 minuten.
4. Snijd de cherrytomaatjes in kwarten
5. Schil en snijd de avocado in stukjes
6. Doe tomaatjes, avocado, zonnebloempitten, moerbeien en walnoten bij de boerenkool en meng goed
7. Eventuele andere ingrediĆ«nten erbij doen en mengen
8. Opdienen!

Deze salade vraagt om variatie. Varieer dus met verschillende soorten noten en groente en gebruik wat je in huis hebt. 


Eet Smakelijk!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten