Pagina's

dinsdag 5 februari 2013

Winterse granola (nu het nog kan)

Wat was het winters koud de afgelopen weken, maar wel lekker met een zonnetje. Een wintersportgevoel, maar dan thuis. Dikke sokken, mutsen en handschoenen aan. Zelfs mijn Siamees - die het altijd koud heeft - heeft zijn eigen winterverblijf! Na een kleine opleving qua temperatuur was er vandaag hagel en is de vorst weer in aantocht...




Ieder seizoen heeft zijn eigen smaken. Mijn wintersmaken zijn warm en spicy, en ook zoet en zacht. Ondanks dat deze winter niet heel erg koud begon, ben ik dol op verwarmend eten. Ik doe dat met lekkere winterse kruidenmengsels en mijn favoriet is speculaaskruiden. Ook al is december al lang voorbij, tijd voor speculaaskruiden is het nog steeds. Ik had een flinke zak gekocht bij De Peperbol op de Albert Cuypmarkt en inmiddels is deze vrijwel op... Maar nog wel genoeg voor een bescheiden hoeveelheid home-made granola. 




Zelf granola maken is makkelijk. Waar je vooral op moet letten is dat je de oven niet te heet zet en tussendoor alles omschept. Variëren is de boodschap, maar "dont't overdo it", je kan er ook TEveel verschillende ingrediënten in doen...

De laatste variant die ik heb gemaakt, viel erg in de smaak. Dit recept wil ik jullie dan ook niet onthouden. In ieder geval gaat je huis er heerlijk van ruiken en 's ochtends heb je een traktatie in je (soja)yoghurt. Maar ik snoep er gedurende dag soms ook van, want het is zo lekker. 

Recept:
Home-made granola met speculaaskruiden

200 gram (2 cups) havervlokken 
2 el gebroken lijnzaad
2 el kasha (geroosterde boekweit)
50 gram (1/3 cup) grof gehakte amandelen
15 gram (1/4 cup) kokoschips 
2 el kokosolie, gesmolten
2 el ahornsiroop
2 thl speculaaskruiden
1/2 thl kaneel
50 gram (1/3 cup) gedroogde abrikozen, in reepjes gesneden

1. Oven verwarmen 160 graden en een bakplaat met bakpapier bekleden
2. Meng eerst de droge ingrediënten en kruiden, behalve de abrikozen
3. Roer vervolgens de gesmolten kokosolie door het mengsel en de ahornsiroop
4. Roer alles echt goed door, zodat het goed gemengd is
5. Zet mengsel 30 minuten in de oven en schep het iedere 10 minuten om. Zo voorkom je dat het te hard gaat. Heb je het idee dat het te hard gaat, zet je oven dan een tikje terug naar 150 graden. 
6. Na 30 minuten meng je de abrikozen door het mengsel en dan zet je het nog 10 minuten in de oven (schep het tussendoor nog een keertje om)
7. Haal uit de oven en laat afkoelen. Luchtdicht bewaren.


Eet smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten