Pagina's

zondag 10 februari 2013

Sneeuw: oosters flensje met spinaziecurry

Sneeuw! ja hoor, het ligt er weer. Dikke plukken sneeuw op bomen  en fietsen. Vanmorgen heb ik een tijdje gefascineerd naar het fietsenrek in de straat gestaard. Het was alsof er slagroom op de fietsen lag ... Uiteraard heb ik een wandeling gemaakt in het park om de hoek, want sneeuw, zon en weinig wind, dan moet je toch echt even naar buiten. Heerlijk was het. Dikkie dacht hier overigens heel anders over. Hij bleef binnen lekker in het zonnetje liggen. 




Al wandelend kwam het langzaam opborrelen: lunch. Ik denk veel aan eten, dat moge duidelijk zijn en nu had ik - vast door de buitenlucht - inmiddels best trek. Lunchen met een boterham doe ik al heel lang niet meer, wel met salades en andere groentegerechten. Het oorspronkelijke plan van een spinaziesalade begon zich in mijn hoofd om te vormen naar een heel ander gerecht, een warm gerecht. Ik wilde een flensje en ik zag daar langzaam romige spinazie in terechtkomen, tomaatjes, kikkererwten... Dat was het! Een boekweitflensje met een romige spinaziecurry.






Even over boekweit: Boekweit is geen graan, maar het zijn de zaadjes of fruitzaadjes van de boekweitplant. Het bevat geen gluten en het is rijk aan magnesium, kalium, fosfor en B-vitaminen. Er wordt van gezegd dat het een gunstige invloed heeft op de bloeddruk en bloedsuikerspiegel en dat het kan helpen bij stress door de tryptofaan die het bevat. Een superfood dus!



Stevig doorstappen dus en de keuken in. Het boekweitflensje heb ik met de helft rijstmeel gemaakt, waardoor het lichter verteerbaar wordt, al staat boekweit erom bekend licht verteerbaar te zijn. Nu nog lichter dus, lekker voor de lunch. 
Ik heb het eerste flensje gebakken in kokosolie en de tweede in olijfolie. Interessant was dat ze behoorlijk verschillend uit de pan kwamen. Qua smaak verschilde het niet, maar met olijfolie bleef de structuur van het flensje mooier. 

Recept
Oosters flensje met spinaziecurry

Flensje: 
1/3 cup half boekweitmeel/half rijstmeel
1/2 cup plantaardige melk
2 thl maanzaad of nog lekkerder: nigellazaadjes
1,5 theelepel kerriepoeder of kurkumapoeder
peper en zout
olie om in te bakken (kokosolie, olijfolie, zonnebloemolie)

Spinaziecurry:
kokosolie om in te bakken
1 kleine ui, gesnipperd
1 el currypasta (ik heb die van Patak's)
2 a 3 cups verse spinazie
6 cherrytomaatjes, in kwarten gesneden
1/4 cup kikkererwten
flinke scheut kokosmelk (ik had iets minder dan 1/4 cup nog staan)
peper en zout



Meng voor het flensje meel, melk, maanzaad en kurkuma tot een beslag (voeg meer melk toe als je het te dik vindt) en breng op smaak met peper en zout. Verhit olie in een koekenpan en doe ongeveer de helft van het beslag in de pan. Als de bovenkant droog is, dan voorzichtig omdraaien en de andere kant bruin bakken. Herhaal alles voor het tweede flensje. 
Voor de curry olie in wok verhitten en ui samen met de currypasta een paar minuutjes bakken op middelhoog vuur. Voeg de spinazie toe en roer om totdat het wat geslonken is. Doe vervolgens de cherrytomaatjes erbij, de kikkererwten en de kokosmelk. Roeren en laat de kokosmelk een beetje inkoken (paar minuutjes). Breng op smaak met peper en zout. 
Leg de flensjes op een bord en verdeel de spinaziecurry over de flensjes.
Ik heb de twee flensjes alleen opgegeten en was voldaan. Eet je dit met zijn tweeën, dan zou ik het recept zeker verdubbelen. 


Eet smakelijk!





(Foto's en recept van Marieke (c))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten