Pagina's

donderdag 21 maart 2013

Hutspot, maar dan veel leuker!





Hutspotkoekjes: omdat het maar blijft sneeuwen en omdat het toch weer heel erg koud wordt. 
Officieel is het lente, maar het voelt nog als winter. Het sneeuwt, gevoelstemperaturen van -10 graden, extra dekens en dikke sloffen. Ik vind het nog steeds winter... 
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, want ik wil aan de slag in mijn moestuin. De keuken staat vol met kleine erwtenplantjes, maar buiten zetten durf ik nog niet aan.



Mijn katten doen aan een volcontinu winterslaap.  Bij voorkeur in het zonnetje achter glas, want dat is lekker warm. Uren liggen ze daar te slapen, verontwaardigd als ik ze daarbij stoor. Ik zou soms best bij ze willen gaan liggen..



Maar terug naar de hutspotkoekjes. Want hoe verzint een mens hutspotkoekjes? Dat werd mij vooral ingegeven doordat manlief hutspot met spek en worst ging maken voor zijn kroost. Hutspot zonder spek en worst leek mij erg saai, dus ging ik met de ingrediënten aan de slag en zowaar: hutspotkoekjes! Met een Oosterse twist om het koude Nederland even te vergeten...

Recept
Hutspotkoekjes 
(genoeg voor 2 personen)

1 ui, gesnipperd
1 1/2 - 2 wortels
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 thl kurkuma
1 1/2 thl ras el hanout (kerrie is ook lekker)
peper en zout
2 el zonnebloempitten
2 el rozijnen
1/3 cup kikkererwtenmeel
1/3 cup plantaardige melk
olijfolie

(voor de 'volledige' hutspot kun je er 1 kleine geraspte aardappel doorheen doen)

Meng eerst ui, wortel, knoflook, kruiden, zonnebloempitten en rozijnen door elkaar. Vervolgens kikkererwtenmeel en plantaardige melk erdoor mengen. Dit was net genoeg meel om het een beetje samenhang te geven. 


Verhit olijfolie in een pan. Maak met twee lepels hoopjes en leg die in de hete olie. Bak de koekjes ongeveer 3 minuten per kant, totdat ze bruin en knapperig zijn aan beide kanten. 






Eet smakelijk!

(foto's en recept van Marieke (c))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten