Pagina's

zaterdag 16 maart 2013

Mijn eerste examenopdracht!

Mijn eerste kookexamen is een feit! Onlangs sloten we de eerste module van de VIP Health & Nutrition af, de vegetarische menu opbouw. Samen met een van mijn medestudenten ging ik aan de slag om een gerecht samen te stellen, te bereiden en te presenteren. Wij hadden een prachtig bord gemaakt met als thema 'Wintergroenten in kleur'. Er waren 7 duo's en iedereen had prachtige borden opgemaakt. Hele leuke thema's met bijpassende gerechten. Kijk eens op de FaceBook pagina van VIP Health & Nutrition, dan kan je alle prachtige creaties zien (echt de moeite waard!). 


*trots*

In de twee weken voorafgaand aan het examen ben ik druk geweest met de bieten-linzenburgertjes en de gevulde meiraap. Alleen al voor de kleur moesten deze op het bord! mijn licht perfectionistische aard komt wel wat naar boven en dat betekent vooral dat we deze twee weken vaak bietenburgertjes en gevulde meiraap hebben gegeten ;-)



De raap bleek een lastig verhaal. Hoe meer ik er mee deed, hoe bitterder de raap. Rauw was de raap fris en pittig, maar gekookt en uit de oven was het een bittere pil... En niet een beetje bitter, echt heel erg bitter. Om erachter te komen welke bereidingswijze wat veroorzaakte, heb een aantal smaaktestjes gedaan. hierbij opgemerkt dat er veel verschillende meirapen zijn en die ook allemaal net weer anders smaken. De felroze, die ik qua kleur het mooiste vind, zijn het pittigste en de lila/witte rapen zijn wat zachter. De leeftijd van de raap zal ongetwijfeld ook nog van invloed zijn op de smaak. Al met al een hele uitdagende groente! Inmiddels is het wel zover gekomen dat ik de fluo-raap in mijn tuin ga zetten. Maar de uitkomst van de smaaktest: wegzetten met suiker en zout en daarna blancheren



Maar wat doe je met de binnenkant van de meiraap? In eerste instantie meegebakken met de vulling, maar dat werd dus toch een bittere hap. Ik heb er een frisse salade met appel van gemaakt en een zoet-zure dressing. 'No-waste' dus!




Recept
Bieten-linzenburgertjes
(genoeg voor 12 burgertjes) 


1 cup gekookte groene linzen
1 ½ rode biet, geraspt
olijfolie
wat verse tijm
1 kleine ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
1 thl mosterd
1 – 1 ½ thl miso pasta
1 thl vegan worcestershiresauce
1 thl venkelzaad, gekneusd
1 ½ thl oregano
3 el zonnebloempitten, gemalen
¼ cup havermout
2 bosui

Verhit olijfolie in bakpan en fruit ui, knoflook, tijm en rode biet 5-10 minuten.
Doe de linzen, 3/4 van bietenmengsel, mosterd, miso, worcestershire sauce, venkelzaad, oregano, gemalen zonnebloempitten in de keukenmachine en meng dit met de pulse stand. Er moet nog wel textuur in blijven, dus geen ‘pasta’ van maken.
Doe over in kom en meng rest van bietenmengsel, havermout en bosui er doorheen.
Zet het mengsel in de koelkast zodat het steviger wordt (een uur)
Vorm kleine burgertjes met de hand.
Verhit olijfolie in bakpan en bak de burgertjes ongeveer 2 minuten per kant op maximaal middelhoog vuur (belangrijk, want op hoog vuur verbranden ze snel).
Lekker met bietenmayonaise. 


Eet smakelijk!

(foto's en recept van Marieke (c))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten