Pagina's

zaterdag 23 maart 2013

Pasen: het kan ook zonder ei!

Het is weer bijna Pasen, inmiddels de nieuwe Kerst en het feest van de winkeliers. Alle winkels liggen vol met chocola, koekjes, paasbroden, zalm, salades etc. Het paasontbijt, paasbruch, paaslunch, paasdiner, paas high tea etc... Laat ik het er maar op houden dat de supermarkten er geen windeieren bij leggen! Eten zullen we!




Tijdens de paasdagen worden er natuurlijk extra veel eieren gegeten. In Nederland worden tijdens Pasen zo'n 32 miljoen eieren gegeten, dat is gemiddeld 2 per persoon. Dat is echt heel veel, daar moeten de kippen behoorlijk wat overuren voor draaien. Wist je dat een kip er ongeveer 24 uur over doet om een ei te maken? Voor mij in ieder geval een reden om geen eieren te eten. 




 
"Ik ben er niet, hoor"

Ik maak verder geen 'big deal' van Pasen, maar een dagje extra vrij is altijd fijn. Ik zal ongetwijfeld wel wat meer tijd in de keuken te vinden zijn om lekkere hapjes te maken, want we moeten toch eten. Dus zal ik mij, voor de gelegenheid, ook aan een paashapje wagen, uiteraard zonder ei.

Een traditioneel Paasgerecht is het gevulde ei. Deze ga ik maken, maar dan de look-a-like zonder ei. Gemaakt van aardappel en in dit geval heb ik zelfs de rode aardappeltjes gebruikt voor het 'paaseffect' ;-) (hoewel, na het bakken is de kleur wel bijna verdwenen,maar toch.. ;-)).




Recept
Gevulde potato-skins 

5 kleine ronde (rode) aardappeltjes (formaat ei)
5 eetlepels (zelfgemaakte) veganaise
1 eetlepel mosterd
scheutje citroensap
2 eetlepels edelgistvlokken
snuf kurkuma (voor de kleur)
1/2 thl uienpoeder
1/2 thl knoflookpoeder
1 bosui, in fijne ringetjes gesneden
gerookt paprikapoeder

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de aardappeltjes in de lengte doormidden. Leg ze met het snijvlak naar beneden op een met bakpapier beklede schaal of bakplaat en zet 20-30 minuten in de oven, totdat ze gaar zijn (check met vork)
Haal uit de oven en laat even afkoelen. De schil komt een beetje los van de aardappel. Hol de aardappeltjes uit met een klein lepeltje en doe dit in een bakje. Probeer een laagje aardappel aan de schil te laten zitten, maar als het niet lukt is het ook niet erg. 




Meng de uitgeschepte aardappel met de overige ingrediĆ«nten. Proef goed en breng op smaak met peper en zout. Vind je de mosterdsmaak te overheersend, doe er dan nog een beetje extra veganaise doorheen. 
Schep lepeltjes van het mengsel in de uitgeholde aardappeltjes en bestrooi met een beetje paprikapoeder.

Eet smakelijk 





(Foto's en recept van Marieke (c))




Geen opmerkingen:

Een reactie posten