Pagina's

vrijdag 29 maart 2013

Zilveruitjes met lente ...

Ik ben zo klaar met de kou...! Met die koude wind. En het is ook zo gemeen, als je lekker warm binnen zit en je kijkt naar buiten, dan ziet het er uit alsof het lente is. Dan ga je naar buiten en dan is het toch koud! Een gevoelstemperatuur van -10 graden, dat kan toch niet...! Klaar is het, nu!


Oke, genoeg. Omdat het er al een beetje uitziet als lente en ik echt wel met mijn dikke jas naar buiten ga en allang blij ben dat het niet regent, kreeg ik zin om iets lekkers te maken. Geen enkel idee wat, maar toen ik bij mijn groenteboer was, zag ik verse zilveruitjes. Iets dat ik nog nooit gekocht had, maar ik zag ze en werd blij. Ik dacht, die zijn van mij :-) 



Dan begint het denkproces. Wat kan je met kleine uitjes? Waar combineert het lekker me? Waar heb ik zin in? Iets lente-achtigs, iets lichtgroens en zoetig. Een leuk klein gerechtje. Dus wat krijg je dan: een eenpersoons tarte tatin van zilveruitjes en doperwtjes! Deze actie viel goed in de smaak, dus om iedereen een beetje van mijn lente mee te laten genieten, hier het recept. Het is echt niet moeilijk, het lastigste is al die uitjes schillen. Ik moest er van huilen...




Recept
Tarte tatin met zilveruitjes en erwtjes

26 verse zilveruitjes 
3 tenen knoflook
3 el verse tijm
100 gram diepvrieserwtjes
2 plakjes bladerdeeg (vegan)
Olijfolie 
1/2 el balsamicoazijn
1 el water
1 thl suiker/oerzoet
2 eenpersoons springvormen



Verwarm de oven voor op 200 graden en laat het bladerdeeg ontdooien.
Week de uitjes in warm water en schil ze. Snijd de knoflook in plakjes.



Bak de uitjes 5 minuten zachtjes in olijfolie. Voeg de knoflook en tijm toe en bak 2 minuten mee. Breng op smaak met peper en zout. 
Voeg de balsamico, water en oerzoet toe en laat het inkoken, waardoor het een beetje karameliseert. Er moet nog wel wat vocht overblijven. Voeg vervolgens de erwtjes toe en roer erdoorheen.
Vet de springvormpjes in en bekleed de bodem met bakpapier.
Verdeel het ui-erwtenmengsel over de twee springvormen, inclusief het beetje vocht.
Leg er een plakje bladerdeeg op en vouw de randen naar binnen toe in de vorm. Kwast een klein beetje olie over het bladerdeeg. 
Bak 25 minuten in de oven. Als ze uit de oven komen voorzichtig de vorm losmaken en de rand weghalen. Leg een bordje op de taart en draai het geheel om en, voilĂ ! Een mooi taartje 







Eet smakelijk!

(foto's en recept van Marieke (c))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten